ΜΕΝΟΥ

Share

“Η Κατάκτηση των Αιθέρων – Αεροπορική Ιδέα και Ιστορία”

Από τον ΗΛΙΑ ΜΑΓΚΛΙΝΗ, Αρχισυντάκτη Τεχν..& Γραμ. εφ. “Κ”

    Το βιβλίο Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΙΘΕΡΩΝ – Αεροπορική Ιδέα και ιστορία που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ι. Σιδέρη με συγγραφέα τον Υπτχο ε.α. Παναγιώτη – Βαρδή Παπαδάκη, είναι ένα πόνημα πολύ φιλόδοξο και σύνθετο. Μέσα από τις σχεδόν εξακόσιες σελίδες του (κείμενο και φωτογραφίες), πραγματοποιείται η αφήγηση της αεροπορικής ιδέας, το όνειρο και τον αγώνα του ανθρώπου να πετάξει από  την εποχή του μυθικού Ικάρου, τα πρώτα σχέδια του Λεονάρντο ντα Βίντσι, την περιπέτεια των αερόστατων, των αερόπλοιων και τους αδελφούς Ράιτ έως το αεροπλάνο ως βασικό πολεμικό εργαλείο, ιδίως από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, τις υπερηχητικές πτήσεις και, ακόμα, την κατάκτηση του Διαστήματος.

    Υπό μία έννοια, όλα είναι σε αυτό τον τόμο, για όποιον γοητεύεται από την αεροπορική ιστορία, η οποία είναι γεμάτη από συναρπαστικές, κωμικοτραγικές, μυθιστορηματικές αφηγήσεις υπέρβασης των ανθρώπινων ορίων και αντοχής.

    Παρουσιάζεται χρονολογικά η εξιστόρηση του αεροπορικού οράματος, με συγκεκριμένες εστιάσεις σε επεισόδια, γεγονότα και πρόσωπα που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Για παράδειγμα, οι επικές πτήσεις του Τσαρλς Λίντμπεργκ και της αδικοχαμένης Αμέλια Ερχαρτ, τα αερόπλοια Ζέπελιν, ο Μάνφρεντ φον Ριχτόφεν, η Μάχη της Αγγλίας, τα δέκα ταχύτερα αεροσκάφη στον κόσμο, η κούρσα του Διαστήματος. Ακόμη, οι ενότητες που αφορούν τα γαλλικά πειραματικά αεροπλάνα στις αρχές του εικοστού αιώνα, οι πρώτες αεροπορικές πολεμικές επιχειρήσεις το 1911, η γερμανοσοβιετική αμυντική συνεργασία,  οι γυναίκες πιλότοι της Σοβιετικής Ένωσης κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι σφοδροί βομβαρδισμοί των  γερμανικών πόλεων, ο αποκλεισμός του Βερολίνου από τους Σοβιετικούς, οι απόπειρες διάσπασης του φράγματος του ήχου από τους Αμερικανούς, οι οποίοι πέτυχαν εντέλει να σπάσουν το «στοιχειωμένο Μαχ 1», όταν τον Οκτώβριο του 1947 ο Τσακ Γέγκερ δάμασε τον «δαίμονα του αέρα».

    Ο Γέγκερ είναι μια ιστορία από μόνος του: μάχιμος χειριστής με το θρυλικό ελικοφόρο Μάστανγκ Ρ-51, κατέρριψε πέντε γερμανικά καταδιωκτικά σε αερομαχία μέσα στην ίδια ημέρα για να καταρριφθεί ο ίδιος αργότερα πάνω από τη Γαλλία, να αναμειχθεί στη γαλλική αντίσταση για ένα διάστημα και να περάσει τη Μάγχη για να ξεκινήσει εκ νέου τις αεροπορικές πολεμικές αποστολές κατά της Γερμανίας. Μετά τον πόλεμο, ο Γέγκερ ειδικεύτηκε στις ιδιαίτερα ριψοκίνδυνες δοκιμαστικές πτήσεις νέων τύπων αεριωθούμενων αεροσκαφών.

    Το χορταστικό βιβλίο του Υποπτέραρχου Παπαδάκη αφιερώνει κάμποσο χώρο και στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ξεκινώντας από τις απαρχές, με τις μυθιστορηματικές περιπτώσεις των πρώτων Ελλήνων χειριστών, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν κυρίως στη Γαλλία. Οι πρώτες, αυτοσχέδιες αποστολές βομβαρδισμού στους Βαλκανικούς, η συμμετοχή τους στο Μακεδονικό Μέτωπο στον Α′. Π.Π., η δράση τους στη Μικρά Ασία και στον Β′ Π.Π., αλλά και ο εκσυγχρονισμός της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στη δεκαετία του 1950, με το μετέπειτα χρονολόγιο, αποτελούν μερικά από τα κεφάλαια ελληνικού ενδιαφέροντος.

    Γενικά είναι ένα βιβλίο που ξαφνιάζει με τη συνολική εικόνα που προβάλλει. Το 1903 πραγματοποιείται η πρώτη πτήση, λίγων μόλις λεπτών πάνω από το έδαφος, και εκατό χρόνια μετά μιλάμε όχι μόνον για διαστημικά λεωφορεία αλλά και για τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό και επανδρωμένες αποστολές στον Άρη.

Share this: