ΜΕΝΟΥ

Share

“Το 13ο ΣΜΗΝΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ στην Κορέα … 1955-2019 … 64 χρόνια από την επιστροφή του στην Ελλάδα”

Στις 11 Νοεμβρίου 1950 και ώρα 8:30, το 13ο Σμήνος Μεταφορών με επτά (7) αεροσκάφη C-47 “Dacota” και 67 άνδρες εκ των οποίων οι 25 ιπτάμενοι, απογειώθηκε από την Α/Β Ελευσίνας και έβαλε πορεία προ ανατολάς. Πέταξαν πάνω από γνωστές και άγνωστες χώρες και συνάντησαν στη διαδρομή τους, παλιούς και δοξασμένους πολιτισμούς αλλά και απέραντες ερήμους και αφιλόξενες θάλασσες. Πρωτόγνωρα σε μέγεθος και ένταση τα καιρικά φαινόμενα που αντιμετώπισαν. αλλά δεν αναχαιτίσθηκαν.Περιπετειώδεις και οι διαμονές σε πρόχειρα καταλύματα προκειμένου να ξεκουραστούν λίγο και να ανεφοδιαστούν με καύσιμα. Ο καυτός ήλιος και οι τυφώνες, μια συνεχή και αφάνταστη ταλαιπωρία. όμως, οι απόγονοι του Μεγ. Αλεξάνδρου, όπως και κείνος, συνέχισαν άκαμπτοι, για να φτάσουν κάποτε στον Ινδό ποταμό, στο ακραίο σημείο της κατάκτησης αυτού του μεγάλου Έλληνα στρατηλάτη.

Εικοσιμία (21) ημέρες, πενηνταεπτά (57) ώρες και σαρανταέξι (46) λεπτά πτήσης χρειάσθηκαν για να φτάσουν την 30η Νοεμβρίου του 1950, στο αεροδρόμιο Itazouki της Ιαπωνίας και την διπλανή φλεγόμενη Κορέα. Εντάχθηκαν χωρίς μια ημέρα ξεκούρασης στην 21η Αμερικανική Μοίρα, και αμέσως έλαβαν την πρώτη διαταγή επιχειρήσεων, ώστε να προετοιμαστούν για μια πολύ μεγάλη, ίσως τη μεγαλύτερη επιχείρηση που ανέλαβαν σε κείνο τον αγώνα, τη διάσωση και απεγκλωβισμό από τις χαράδρες της περιοχής Hanga-ri, βόρεια του 38ου παραλλήλου, χιλίων και πλέον Αμερικανών πεζοναυτών.

Στους 56 μήνες που το Σμήνος παρέμεινε στην Κορέα, εκτέλεσε 2926 λίαν επικίνδυνες Πολεμικές Αποστολές, συμπληρώνοντας 13177 ‘Ωρες Πτήσεων, μεταφέροντας 9243 τραυματίες, 70568 επιβάτες, 1.104.560 λίβρες διαφόρων υλικών και 17000 λίβρες ρίψεως πυρομαχικών και διαφόρων εφοδίων. Δυστυχώς, η εκτέλεση αυτών των επικίνδυνων πολεμικών αποστολών, είχαν το τίμημά τους σε πληρώματα και αεροσκάφη.

Τον Ιανουάριο του ’51, το αεροσκάφος 617, μεταφέροντας 5000lt καύσιμα, στην προσπάθειά του να πιάσει σε γλιστερό λόγω πάγου διάδρομο, εκτράπηκε με κίνδυνο να βγει έξω, αλλά έγκαιρα και ορθά ο Κυβερνήτης του ανέσυρε το σύστημα προσγείωσης και το ακινητοποίησε. Το πολύτιμο φορτίο του χρησιμοποιήθηκε από τα τεθωρακισμένα , αλλά το αεροσκάφος προκείμενου να μην πέσει στα χέρια των αντιπάλων λόγω αδυναμίας απογείωσής του, πυρπολήθηκε.

Στις 26 Μαΐου 1951, το Σμήνος είχε την απώλεια του αεροσκάφους 612 και του πληρώματός του, εν πτήση αυτή τη φορά, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, με πλήρωμα τον Κυβερνήτη Υπσγό Βάμβουκα Αναστ., Συγκυβερνήτη τον Ανθσγό Μάμαλη Νικ. και Μηχανικούς, τον Αρχισμηνία Αρτσίτα Ανδ. και Υποσμηνία Οικονομόπουλο Σπ.

Στις 22 Δεκεμβρίου 1952, στην περιοχή του Souvon, στο αεροδρόμιο Κ-13, το αεροσκάφος 616 με Κυβερνήτη τον Διοικητή του Σμήνους Επγό Φραγκογιάννη Παν., Συγκυβερνήτη τον Υπσγό Περακάκη Άγγ., Ναυτίλο το Σμία Ελευθερίου Αλέξ. και πλήρωμα το Σμτη Τζινάκο Γρηγ., καταστράφηκε ολοσχερώς όταν έπεσε επάνω του στον διάδρομο απογειώσεως, ένα αμερικανικό αεροσκάφος τζετ, με αποτέλεσμα, όλοι οι επιβαίνοντες να φονευθούν. Στο αεροσκάφος επέβαιναν και 9 Αμερικανοί (6 τραυματίες, 2 αδελφές νοσοκόμες και ένας στρατιώτης νοσοκόμος).

Πέντε ημέρες μετά, στις 27 Δεκεμβρίου 1952, η ατυχία ξαναχτύπησε το Σμήνος. Το αεροσκάφος 632 με Κυβερνήτη τον Ανθσγό Κατσαντώνη Βασ., Συγκυβερνήτη το Σγό Παπαδάκη Βασ., Ναυτίλο τον Εσμία Λάμπρου Παν., Α/Τ Αέρος το Σμία Μπίλια Γεώρ. και 10 επιβάτες (10 Αμερικανούς και 1 Φιλιππινέζο), κατέπεσε λόγω μηχανικής βλάβης αυτή τη φορά, σε νυκτερινή απογείωση από το Κ-10, ένα πολύ δύσκολο αεροδρόμιο, όταν σταμάτησε ο δεξιός κινητήρας του σε ύψος 150 ποδών. Το αεροσκάφος προσέκρουσε στους παρακείμενους του αεροδρομίου ορεινούς όγκους, με αποτέλεσμα το θάνατο όλων των επιβαινόντων.

Το Σμήνος, επέστρεψε με τα πέντε εναπομείναντα αεροσκάφη στις 23 Μαΐου 1955, στο αεροδρόμιο από όπου ξεκίνησε, στην Ελευσίνα.

Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΕΤΕΡΑΝΩΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (ΠΑΣΥΒΕΤΑ), το Σάββατο 8/6/2019, πραγματοποίησε στην Α/Β Δεκέλειας, την ετήσια τελετή τιμής και μνήμης των πεσόντων Αεροπόρων του 13ου Σμήνους Μεταφορών που με αεροσκάφη C-47 “Dacota” συμμετείχαν στον πόλεμο της Κορέας (11/11/1950 – 23/5/1955), παρόντων, του Διοικητή ΔΑΕ Υπτχου (Ι) κ. Κωνσταντίνου Γιάνναρου, του Πρέσβη της Δημοκρατίας της Κορέας κ. Soosuk LIM, του Προέδρου ΠΑΣΥΒΕΤΑ Υπτχου (Ι) ε.α. κ. Δημήτριου Λαζάρου, εκπροσώπων Ενώσεων Αποστράτων και Συνδέσμων-Συλλόγων αποφοίτων ΑΣΕΙ-ΑΣΣΥ της Π.Α., αντιπροσωπείας Στρατιωτικού προσωπικού της Α/Β και πλήθους Βετεράνων και συγγενών αυτών.

Της εκδήλωσης ακολούθησε το καθιερωμένο γεύμα στη Λέσχη της Α/Β.

Η ΕΑΑΑ τίμησε την εκδήλωση, εκπροσωπούμενη από τον Υπεύθυνο Δημοσίων Σχέσεων αυτής κ. Ηλία Ντούβλη – Σγό (ΥΔΚ)ε.α., ο οποίος κατέθεσε στεφάνι.

Το Γρ. Δημοσίων Σχέσεων ΕΑΑΑ
.
.
DSCN2416 DSCN2419
DSCN2464 DSCN2461
IMG_9620 IMG_9710
DSCN8624 DSCN8660
DSCN8661 DSCN8656
DSCN2471
Share this: