Η ΕΑΑΑ ανάρτησε 14 σχόλια στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΘΑ σχετικά με την «αξιοποίηση των Ακινήτων των Ενόπλων Δυνάμεων» όπως αυτά αναφέρονται στα άρθρα 2,5,6,7,8,9,10,12,13,15,17,18,19,26 και 28.
Για το ΔΣ
Απτχος (Ι) Παναγιώτης Δημητριάδης
Πρόεδρος
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Ε.Δ
ΜΕΡΟΣ Α ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Άρθρο 2
Αντικείμενο του παρόντος νόμου είναι:
α) Η συγχώνευση του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ), του Ταμείου Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (ΤΑΑ) σε ένα ενιαίο Ταμείο Ακινήτων Εθνικής Άμυνας (Τ.Α.Εθ.Α.), για τη διαχείριση της περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
β) Η σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Φορέας Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων» (Φ.Α.Α.Ε.Δ.), για την αξιοποίηση των μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και ακινήτων τρίτων φορέων και
γ) Η υλοποίηση δράσεων για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων
ΣΧΟΛΙΑ
- Στην παρ β) αναφέρεται «η σύσταση του Φορέα για την αξιοποίηση των μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων του ΥΠΕΘΑ και ακινήτων τρίτων φορέων» χωρίς να προσδιορίζονται οι τρίτοι φορείς ως προς τα ταμεία που εμπλέκονται πέραν των ΤΕΘΑ , ΤΕΣ και ΤΑΑ . Απαιτείται πλήρη διευκρίνιση διότι δημιουργούνται ερωτηματικά προθέσεων περί των εμπλεκόμενων Ταμείων .
2 Επί της παρ, γ) «η υλοποίηση δράσεων για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του στρατιωτικού προσωπικού των Ε.Δ» δεν μπορεί να περιμένει δεκαετίες έχοντας υπόψη το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας. Απαιτούνται άμεσες λύσεις καλύπτοντας τις ανάγκες στέγασης με αντίστοιχο πρόγραμμα επιδότησης ενοικίου όπως αυτό χορηγείται από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Αλληλεγγύης έως ότου υλοποιηθεί το στεγαστικό πρόγραμμα.
Άρθρο 5 Αρμοδιότητες του Τ.Α.Εθ.Α.
Για την εκπλήρωση της αποστολής του, το Τ.Α.Εθ.Α.:
ζ) προβαίνει σε ανταλλαγή ή σε παραχώρηση με αντάλλαγμα της χρήσης ακινήτων του. Παραχώρηση με την οποία εξυπηρετούνται αποκλειστικά φιλανθρωπικοί, κοινωφελείς, εκπαιδευτικοί ή πολιτιστικοί σκοποί μπορεί να γίνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις για λόγους προφανούς δημοσίου συμφέροντος και χωρίς αντάλλαγμα,
ΣΧΟΛΙΑ
Η παραχώρηση ακινήτων χωρίς αντάλλαγμα , τη στιγμή που τα Γενικά Επιτελεία δεν θα έχουν κανένα λόγο περί της αξιοποίησης των ακίνητων τους, θέτει το ερώτημα με ποια κριτήρια θα αποφασίζεται η παραχώρηση χωρίς αντάλλαγμα, όταν στο Διοικητικό Συμβούλιο του Φορέα Αξιοποίησης ακινήτων την πλειοψηφία θα έχουν τρείς πολίτες διορισμένοι από τον Υπουργό; Να προσδιορισθούν τα κριτήρια αναγκαιότητας παραχώρησης στον παρόντα νόμο διότι τα γενικά αναφερόμενα δεν ικανοποιούν, όταν μάλιστα στο παρελθόν έχουν παραχωρηθεί ακίνητα εντός του οικιστικού ιστού, που θα μπορούσαν να καλύψουν τις στεγαστικές ανάγκες του προσωπικού (στρατόπεδα που μέχρι σήμερα δεν έχουν αξιοποιηθεί)
.
Άρθρο 6 Περιουσία του Τ.Α.Εθ.Α.
Η περιουσία του Τ.Α.Εθ.Α. είναι δημόσια και την αποτελούν:
α) τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία και κάθε είδους δικαιώματα και αξιώσεις των συγχωνευόμενων Ταμείων,
β) τα ακίνητα επί των οποίων έχει εγγραφεί δικαίωμα κυριότητας των Γενικών Επιτελείων των Ενόπλων Δυνάμεων, των υπαγομένων σε αυτά μονάδων ή εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, εκτός αυτών της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 2292/1995
ΣΧΟΛΙΑ
- Η παρ.1 του άρθρου 25 του ν 2292/1995 ορίζει σαφώς τα ΝΠΔΔ, όπως είναι τα Μετοχικά Ταμεία , οι Ενώσεις Αποστράτων και άλλα ΝΠΔΔ . Ωστόσο η παρ 7 του άρθρου 25 του ιδίου νόμου αφήνει περιθώρια τροποποιήσεων καθόσον αναφέρει ότι :
«.Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Σ.Α.Γ.Ε. ή του αρμόδιου κατά Κλάδο Ενόπλων Δυνάμεων Ανώτατου Συμβουλίου, είναι δυνατόν να μεταβάλλεται η υπαγωγή ή εποπτεία των Οργανισμών, Ν.Π.Δ.Δ»
- Απαιτείται να γίνει πλήρως ξεκάθαρο, ότι σε καμία περίπτωση δεν θα γίνει χρήση της παρ 7 του ιδίου νόμου σε περίπτωση που ο υπάρχων σχεδιασμός αξιοποίησης των ακινήτων αποτύχει.
Άρθρο 7 Πόροι του Τ.Α.Εθ.Α.
Πόροι του Τ.Α.Εθ.Α. είναι:
α) Έσοδα από την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, συμπεριλαμβανομένης της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του σε συνεργασία με τον Φ.Α.Α.Ε.Δ.,
β) Έσοδα από κάθε πηγή που προέρχονται από τη σύναψη συμβάσεων, συμπεριλαμβανομένων αυτών που προέρχονται από αθέτηση των όρων τους, ποινικές ρήτρες και κατάπτωση εγγυητικών επιστολών,
γ) τόκοι και κάθε είδους πρόσοδοι από λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης,
δ) έσοδα από επιστροφή χρημάτων χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής του Τ.Α.Εθ.Α., συμπεριλαμβανομένων αυτών που επιστρέφονται στους φορείς της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 6 ως προς τη διαχείριση της περιουσίας τους,
ε) έκτακτες χρηματοδοτήσεις και επιχορηγήσεις από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, τα Γενικά Επιτελεία, την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμούς,
ΣΧΟΛΙΑ
1 Δεν αναφέρεται ο σκοπός και η διαχείριση των εσόδων του ΤΑΕΘΑ το οποίο Διοικείται από τριμελή επιτροπή αποτελούμενη από τον ΥΕΘΑ , τον Υπουργός Οικονομικών και τον Α/ΓΕΕΘΑ.
2 Στην παρ 4β εμπλέκεται για άλλη μια φορά ο Α/ΓΕΕΘΑ σε θέματα real estate πέραν των άλλων υποχρεώσεων ενισχύοντας για άλλη μια φορά την κάθετη δομή διοίκησης ενώ απουσιάζουν από την διοικούσα επιτροπή οι Αρχηγοί των Γ.Ε οι οποίοι και εκχωρούν τα περιουσιακά στοιχεία των αντίστοιχων ταμείων.
3 Απαιτείται να γίνει ξεκάθαρη η διαχείριση των πόρων του ΤΑΕΘΑ καθώς και η συμμετοχή στη Διοικούσα επιτροπή των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων ειδικά σε ότι αφορά τον σχεδιασμό των στεγαστικών αναγκών του προσωπικού.
Άρθρο 9 Διευθυντής του Τ.Α.Εθ.Α.
Στο Τ.Α.Εθ.Α. συστήνεται μία (1) θέση Διευθυντή, με θητεία δύο (2) ετών, η οποία μπορεί να ανανεώνεται. Ως Διευθυντής ορίζεται εν ενεργεία ανώτατος αξιωματικός των Ενόπλων Δυνάμεων με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.
ΣΧΟΛΙΑ
Να καθορισθεί η θητεία του διευθυντή του ΤΑΕΘΑ με διαδοχικότητα και από τα τρία Γενικά Επιτελεία . Η εμμονή καπελώματος των Γενικών Επιτελείων Ναυτικού και Αεροπορίας κάποτε θα πρέπει να πάρει τέλος .
Άρθρο 10 Προσωπικό του Τ.Α.Εθ.Α.
Στο Τ.Α.Εθ.Α. συστήνονται τέσσερις (4) θέσεις δικηγόρων, οι οποίοι απασχολούνται με έμμισθη εντολή και προσλαμβάνονται σύμφωνα με το άρθρο 43 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α΄ 208), περί πρόσληψης εμμίσθου δικηγόρου.
ΣΧΟΛΙΑ
Δημιουργείται εύλογη απορία στο αριθμό των 4 δικηγόρων όπως και τα κριτήρια επιλογής χωρίς να προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες ενώ οι αποδοχές αυτών καταβάλλονται από τα έσοδα του ΤΑΕΘΑ. Επισημαίνεται ότι σήμερα και τα τρία Ταμεία δεν είχαν καμία επί μέρους νομική υποστήριξη η οποία παρείχετο από τα Γ.Ε..
Απαιτείται πλήρη διαφάνεια στα κριτήρια επιλογής , τον χρόνο εμπλοκής και τις αρμοδιότητες ενός εκάστου οι οποίο πέραν των άλλων θα πρέπει να έχουν γνώσεις απ ότι φαίνεται στο real estate .
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ Άρθρο 12 Σύσταση ΦΑΑΕΔ
Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Άρθρο 12 ο Φ.Α.Α.Ε.Δ. υπεισέρχεται στο σύνολο των κάθε είδους αρμοδιοτήτων, δικαιωμάτων, υποχρεώσεων και λοιπών εννόμων σχέσεων της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ., ως καθολικός της διάδοχος.
ΣΧΟΛΙΑ
1.Σύμφωνα με την αποστολή της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. και όπως αυτή δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της, αναφέρεται ότι «Αποστολή είναι η αξιοποίηση των ακινήτων ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), του Ταμείου Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.) που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους, καθώς και η αξιοποίηση των ακινήτων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.), του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) και του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας (Μ.Τ.Α.), προς όφελος των μετόχων των Μετοχικών Ταμείων.
2.Είναι φανερό από τα αναφερόμενα ότι ο Φορέας ως διάδοχος κατάσταση της ΥΠΑΑΠΕΔ εμπλέκει και τα Μετοχικά Ταμεία χωρίς το άρθρο 12 να διευκρινίζει περί μη εμπλοκής παρά τα όσα στο άρθρο 6 αναφέρονται.
3.Το ΥΠΕΘΑ θα πρέπει να διαχωρίσει πλήρως τα Μετοχικά Ταμεία από την υπαγωγή στον φορέα διότι πουθενά στο σχέδιο νόμου δεν διασφαλίζεται η μη υπαγωγή .
4.Επίσης στην παρ 2 θα πρέπει να προστεθεί «…εποπτεύεται από το ΥΠΕΘΑ μέσω του ΓΕΕΘΑ και στελεχώνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος και τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας».
Άρθρο 13 Σκοπός του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
Σκοπός του Φ.Α.Α.Ε.Δ. είναι η αξιοποίηση των μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων του Τ.Α.Εθ.Α., των λοιπών εποπτευομένων φορέων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των ακινήτων ιδιοκτησίας τρίτων φορέων, για τη χρηματοδότηση σκοπών εθνικής άμυνας και για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Σχόλια επί των άρθρων 12 και 13
1.Είναι απορίας άξιον εάν υπάρχει τέτοια δυνατότητα να λειτουργήσει η υπηρεσία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια με όρους REAL ESTATE με στόχο και επιδίωξη το κέρδος . Θα υπάρχει manager , γραφεία στελεχωμένα με είδους marketing , διαφήμιση, έρευνα αγοράς , επαφές με πελάτες για αγορές και πωλήσεις, ειδική πλατφόρμα στο internet και επί πλέον συνεργεία κατασκευής , αναβάθμισης ανακαίνισης κτιρίων , γραφείων ή τρίτων φορέων « προφανώς η αναφορά γίνεται για τα άλλα υπουργεία εφ όσον καταβάλουν χρήματα από το ΕΣΠΑ ή το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» .
- Απαιτείται πλήρης και τεκμηριωμένος σχεδιασμός αξιοποίησης των ακινήτων με μηδενικό ρίσκο, πράγμα που δεν φαίνεται στον όλο σχεδιασμό και ειδικά σε έναν φορέα που την πλειοψηφία στο ΔΣ θα έχουν τρείς διορισμένοι πολίτες. Τα ακίνητα των Ταμείων είναι περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας και είναι γνωστές οι επιπτώσεις από τις πολιτικές αποφάσεις που ελήφθησαν στο παρελθόν.
Άρθρο 15 Πόροι του ΦΑΑΕΔ
δ) Διαχειριστική αμοιβή που εισπράττει για την αξιοποίηση ακινήτων, πλην αυτών που ανήκουν στο ΤΑΕΘΑ.
ΣΧΟΛΙΟ
Εφόσον η ΥΠΑΑΠΕΔ αφομοιώνεται στο σύνολό της από τον ΦΑΑΕΔ θα πρέπει να γίνει γνωστός ο μηχανισμός εσόδων, το μέγεθος αυτών καθώς και η κατεύθυνση χρηματοδότησης.. Κάθε σχέδιο απαιτεί να μην αφήνει σκοτεινά σημεία αλλά να στηρίζεται στην απόλυτη διαφάνεια ειδικά όταν πρόκειται για τα ακίνητα των Ε.Δ. της χώρας.
Άρθρο 17 Διοίκηση του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
Ο Φ.Α.Α.Ε.Δ. διοικείται από πενταμελές διοικητικό συμβούλιο, που διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Το διοικητικό συμβούλιο του Φ.Α.Α.Ε.Δ. αποτελείται από:
α) τον Πρόεδρο,
β) έναν (1) ανώτατο ή ανώτερο Αξιωματικό των Ενόπλων Δυνάμεων, ο οποίος προτείνεται από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, ως μέλος,
γ) τον Διευθυντή του Τ.Α.Εθ.Α., ως μέλος και
δ) δύο (2) μέλη, τα οποία επιλέγονται από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας και είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.
ΣΧΟΛΙΟ
Από το πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο διαπιστώνεται ότι τρείς θα είναι πολίτες και 2 εκ του στρατεύματος, συνεπώς την πλειοψηφία στο ΔΣ θα έχουν οι πολίτες των οποίων παρά τα αναφερόμενα προσόντα δεν αναφέρεται ο τρόπος επιλογής και από ποιόν θα γίνει. Επειδή η όλη διαδικασία θυμίζει ΝΙΜΤΣ απαιτείται άμεσα η τροποποίηση της σύνθεσης του ΔΣ σε τρείς (3) στρατιωτικούς και δύο πολίτες ως δίκαιο αίτημα για τη διαχείριση των Ακινήτων υπό τον ΦΑΑΕΔ. Σε καμία περίπτωση δεν νοείται να κατέχουν την πλειοψηφία στο ΔΣ του Φορέα, άτομα που ουδεμία σχέση έχουν με το Στράτευμα.
Άρθρο 18 Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
Ο Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Φ.Α.Α.Ε.Δ. είναι πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, με άρτια επιστημονική κατάρτιση και επαγγελματισμό, αξιοπιστία και αποδεδειγμένη εμπειρία στη διαχείριση ακίνητης περιουσίας και είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.
ΣΧΟΛΙΟ
Τα ανωτέρω κριτήρια θυμίζουν τα αντίστοιχα κριτήρια που διορίσθηκε ο Δκτης του ΝΙΜΤΣ, μόνο που εκεί είχαμε απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου για τον διορισμό του . Στο παρόν άρθρο δεν αναφέρεται ο η διαδικασία επιλογής του προσώπου ο οποίος θα είναι πολίτης κατά πάγια τακτική του ΥΠΕΘΑ . Να ορισθεί ότι ο πρόεδρος θα είναι εν ενεργεία ή εν αποστρατεία στρατιωτικός, η θητεία του οποίου θα εναλλάσσεται από τα τρία Γενικά Επιτελεία. Είναι αδιανόητο να αποκλείονται οι στρατιωτικοί από θέσεις που αφορούν τη διαχείριση της περιουσίας των ΕΔ όταν έχουν διαχειριστεί δις ευρώ από εκεί που άλλοι απέτυχαν.
Άρθρο 19 Προσωπικό του ΦΑΑΕΔ
Στον Φ.Α.Α.Ε.Δ. συστήνονται τριάντα (30) θέσεις στρατιωτικού προσωπικού και δεκαπέντε (15) θέσεις πολιτικού προσωπικού.
Από την έναρξη λειτουργίας του Φ.Α.Α.Ε.Δ., το στρατιωτικό προσωπικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που υπηρετεί στην ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. μετατίθεται στον Φ.Α.Α.Ε.Δ.
ΣΧΟΛΙΟ
Ενώ υπάρχει μέριμνα για το προσωπικό της ΥΠΑΑΠΕΔ δεν υπάρχει αντίστοιχη μέριμνα και για το προσωπικού των ΤΕΘΑ , ΤΕΣ , ΤΑΑ. Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα και για τη μετακίνηση του προσωπικού των τριών ταμείων.
Άρθρο 26
1 Με απόφαση της Διοίκησης των φορέων που εποπτεύονται από το ΥΠΕΘΑ πλην ΤΕΘΑ είναι δυνατή η ανάθεση ακινήτων τους προς ωρίμανση και αξιοποίηση στον ΦΑΑΕΔ έναντι διαχειριστικής αμοιβής
ΣΧΟΛΙΟ
Ως σχόλιο άρθρου 13
Άρθρο 28 Προγραμματικές Συμβάσεις – Γενικός Κανονισμός Διαχείρισης Στρατιωτικών Οικημάτων.
- Ειδικώς στις περιπτώσεις στεγαστικών δράσεων που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) έως τριάντα τοις εκατό (30%) των οικημάτων που κατασκευάζονται εκμισθώνεται για τη στέγαση υπαλλήλων του δημοσίου τομέα, κατά την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143).
ΣΧΟΛΙΟ
Δεν αναφέρεται πουθενά η εμπλοκή της «Διυπουργικής Επιτροπής Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΔΕΣΔΙΤ)» που αποφασίζει για τα έργα «Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)» για την εκτέλεση έργων και παροχή υπηρεσιών που θα βοηθούσε τα μέγιστα στον υπόψη σχεδιασμό την στιγμή που το ΥΠΕΘΑ εμπλέκει και τον δημόσιο τομέα με την παραχώρησης 15-30% στέγασης στον δημόσιο τομέα.
Απαιτείται να συμπεριληφθούν στον νόμο και η ΔΕΣΔΙΤ με την ΣΔΙΤ οι οποίοι διαθέτουν τεράστια εμπειρία στην κατασκευή ποιοτικών έργων , παροχή υπηρεσιών , χρηματοδότησης και τεχνογνωσία για την επίλυση του στεγαστικού προβλήματος του προσωπικού των Ε.Δ . Πέραν αυτών για τον δημόσιο τομέα να αναγραφεί «Μίσθωση η κατά προτεραιότητα και τοποθεσία , σε αστυνομικούς , λιμενικούς , εκπαιδευτικούς, ιατρούς , Π.Υ . Περεταίρω σχόλια όπως στο άρθρο 2 παρ 2