ΜΕΝΟΥ

Share

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ 11 ΙΟΥΛΙΟΥ 2013 ΕΠΙ ΘΕΜΑΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

1. ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΟΝ ΚΑΙ GASPROM

Η ΕΟΝ είναι μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο επενδυτικές εταιρίες, επίσης μία από τις μεγαλύτερες στη διανομή φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, με έδρα το Dusseldorf.
Απασχολεί 72.000 υπαλλήλους (ΕΥΡΩΠΗ, ΡΩΣΙΑ και ΒΟΡΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ) και το 2012 οι πωλήσεις έφθασαν τα 132 δις ευρώ.
Εξυπηρετεί 26 εκατ. πελάτες σε φυσικό αέριο και ηλεκτρισμό.
Τα συμβόλαια της Γερμανικής εταιρίας με τη ρωσική GASPROM λήγουν το 2020, 2035 και 2036 και περιλαμβάνουν τον όρο για εφοδιασμό της με 20 bcm ετησίως.
Η γερμανική εταιρία ζήτησε από τη GASPROM να μειώσει την τιμή του φυσικού αερίου προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική, πλην όμως η ρωσική πλευρά αρνήθηκε να διαπραγματευθεί τις τιμές δημιουργώντας δυσάρεστες καταστάσεις στην ΕΟΝ, η οποία έκανε λόγο για μείωση κατά 11.000 των θέσεων εργασίας.
Σύμφωνα δε με τη DEUTCHE WELLE η γερμανική εταιρία αποφάσισε δε να μην εξαρτάται τόσο πολύ από το ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά και τη Νορβηγία και αναπτύσσει συνεργασία με την καναδική «PIERIDAΕ ENERGY».
Το συμβόλαιο υπεγράφη στις 3.6.2013 κι η καναδική εταιρία ανέλαβε την υποχρέωση να προμηθεύει την Ευρώπη με 5.000.000 τόνους LNG. 5εκ. tn LNG (600 κ.μ. φ.α. σε θερμοκρασία -161c = 1κ.μ. LNG) Χ 600 = 300 bcm Φ.Α.
Η καναδική εταιρία πρόκειται να κατασκευάσει στη Ν. Σκωτία μέχρι το 2020 τερματικό σταθμό LNG, προκειμένου να ανταπροκριθεί στις νέες αγορές.
Παρατίθενται ποσοστά προμηθευτών σε πωλήσεις Φ.Α. στη Δ. Ευρώπη για το έτος 2007:
RUSSIA 36,2%
NORWAY 34,6%
ALGERIA 14,5%
OTHERS 14,7%
Από τη ρωσική πλευρά ο πρόεδρος της LUCOIL της 2ης σε παραγωγή πετρελαίου εταιρίας κ. ΒΑΓΚΙΤ ΑΛΕΚΠΕΡΟΒ δήλωσε ότι η GASPROM έχει δημιουργήσει με την ΕΟΝ σχέσεις δεκαετιών που θα συνεχισθούν με μία ευέλικτη πολιτική τιμών «flexible pricing policy».

2. ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
Οι εξαγωγές της Γερμανίας με ανοδική τάση κατευθύνονται σε ποσοστό 40% στις αγορές της Ασίας και της Β. Αμερικής (ΕΛΛΑΣ, ΙΣΠΑΝΙΑ, ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ, ΙΤΑΛΙΑ αντιπροσωπεύουν το 10%) και αφορούν κυρίως πολυτελή αυτοκίνητα MERCEDES – BMW – AUDI.
Σύμφωνα με την ομοσπονδιακή στατιστική υπηρεσία οι εξαγωγές προς τις χώρες της Ε.Ε. τον Απρίλιο ανέβηκαν 4,3% ενώ οι εξαγωγές εκτός Ε.Ε. ανέβηκαν 13,6%.
Ωστόσο, παράγοντες της γερμανικής κυβέρνησης έκαναν λόγο ότι η Γερμανία δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο στις εξαγωγές εν μέσω μίας παγκόσμιας ύφεσης.
Βεβαίως το καμπανάκι του κινδύνου άρχισε να ηχεί όταν από την πλευρά των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών (Mercedes, BMW) ανακοινώθηκε ότι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού δεν θα λειτουργήσουν οι γραμμές παραγωγής όχι μόνο για 2-3 εβδομάδες, αλλά κατά πάσα πιθανότητα και για την υπόλοιπη διάρκειά του.
Κατά συνέπεια εάν η κρίση συνεχισθεί στην Ε.Ε. οι υπερπόντιες αγορές είναι απαραίτητες στις εν λόγω επιχειρήσεις.

ΛΟΙΠΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗ
-Η ΝΟΤΙΟΣ και ΒΟΡΕΙΟΣ ΚΟΡΕΑ άρχισαν συνομιλίες για την επανέναρξη των εργασιών στην βιομηχανική ζώνη του Κεσονγκ.
-Ρωσοκινεζικά ναυτικά γυμνάσια (joint sea – 2013) τα μεγαλύτερα με ξένο προς την Κίνα ναυτικό διεξάγοντας στον Ειρηνικό. Το κινέζικο ναυτικό συμμετέχει με 4 καταδρομικά (destroyers), δύο φρεγάτες και με πολλά πλοία υποστήριξης από τον Βόρειο στόλο.
-Οι ιαπωνικές αρχές πυρηνικής ενέργειας προχωρούν σε ενέργειες δημοπράτησης των έργων για την επανεκκίνηση των αντιδραστήρων στη Φουκουσίμα.
-Πρόκειται να αρχίσει στην Ουάσινγκτον μεταξύ ΗΠΑ και ΚΙΝΑΣ ο 5ος Γύρος διαλόγου με θέματα στρατηγικής και οικονομίας. Από πλευράς ΗΠΑ στο διάλογο θα συμμετάσχουν ο Υπουργός Εξωτερικών κ. John Kerry και ο Υπουργός Οικονομίας κ. Jack Lew από κινεζικής πλευράς ο Σύμβουλος Επικρατείας (State Councilor) Yang Liechi και ο Αναπληρωτής Πρωθυπουργός (Vice Premier) Wang Yang.
-Οι πρωθυπουργοί Ρωσίας και Ουκρανίας συναντώνται στις 12/7/2013 στο Σότσι προκειμένου να εξετάσουν τις μεταξύ τους σχέσεις. Ενώ ο Υπουργός εξωτερικών της Ουκρανίας επισκέφθηκε στις 9/7/13 το Γιερεβάν προκειμένου να συζητήσει με την κυβέρνηση της Αρμενίας τη διαμάχη στο Ναγκόρνο Καραμπάχ.
-Η Σαουδική Αραβία και τα Η.Α.Ε. ενισχύουν την οικονομία της Αιγύπτου με 3 δις δολάρια ($2 δις + $1 δις) ενώ υπάρχει υπόσχεση των Η.Α.Ε. να αποστείλουν και άλλα $2 δις.
-Ο μέχρι πρόσφατα υπουργός των σιδηροδρόμων της Κίνας LIU ZHIJUN καταδικάστηκε σε θάνατο για διαφθορά (η ποινή μπορεί να μετατραπεί σε ισόβια κάθειρξη). Τα περιουσιακά του στοιχεία αριθμούσαν 374 σπίτια, 16 αυτοκίνητα και οι καταθέσεις του υπερέβαιναν τα 800 εκατ. yuan ($ 130 εκατ.). Ωστόσο επί της υπουργίας του οι κινεζικοί σιδηρόδρομοι γνώρισαν τεράστια επέκταση (από προϋπολογισμό 62,2 δις yuan σε 623 δις yuan), ενώ υλοποιήθηκε και η υπερταχεία γραμμή Πεκίνου Σαγκάης (κόστος 221 δις yuan).

ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΙΣΜΕ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Α. ΖΑΚΟΝΤΙΝΟΣ

Share this: