ΜΕΝΟΥ

Share

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΠΙ ΘΕΜΑΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

ΕΛΙΣΜΕ 20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013
1. ΕΛΛΑΣ
Η οικονομική κρίση που είχε επίπτωση τις διαδηλώσεις και τις απεργίες επηρέασε άμεσα την τουριστική βιομηχανία της Χώρας.
Μεταξύ των ετών 2008 και 2010 η χώρα έπεσε από την 12η στην 21η θέση στη λίστα των πλέον τουριστικών προορισμών που συντάσσεται από τον ΟΗΕ.
Οι τουριστικές αφίξεις έπεσαν από 18,8 εκατομμύρια το 2007 σε 15,5 το 2012.
Η κατάσταση κάπως σταθεροποιήθηκε μετά τις εκλογές του 2012. Οι τιμές στα ξενοδοχεία έπεσαν 45% κατά τη διάρκεια των τελευταίων 3 ετών και η Ελληνική κυβέρνηση περιμένει μεγάλο αριθμό τουριστών από Ρωσία και Κίνα.
Επίσης τουριστικά συγκροτήματα ανέφεραν αύξηση στο κλείσιμο δωματίων από Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Το Μάιο ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι στην Ελλάδα αναμένονται 17 εκατομμύρια τουρίστες αυτό το χρόνο, που είναι το υψηλότερο νούμερο από τότε που άρχισε η κρίση.
Επίσης οι ελληνικές αρχές περιμένουν πρόσθετη αύξηση εξ αιτίας των ταραχών σε Τουρκία και Αίγυπτο.

2.ΔΕΠΑ-GAZPROM
Ανώτατο στέλεχος της εταιρίας δήλωσε ότι δεν αποκλείει, αλλά ούτε θεωρεί δεδομένη τη συμμετοχή της GASPROM στο νέο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ.
Η εταιρία θα μελετήσει λεπτομερώς όλες τις προϋποθέσεις και τους όρους και στη συνέχεια θα λάβει την απόφασή της.
Ερώτημα-σχόλιο: Μετά από μία τέτοια δήλωση, αναρωτιέται κανείς εάν η ρώσικη εταιρία διεκδικούσε την ΔΕΠΑ χωρίς να είναι επαρκώς μελετημένη.

3.Π.Γ.Δ.Μ.
Ο Υπουργός Οικονομικών της χώρας Ζόραν Στάβρεσκυ δήλωσε ότι μαζί με τον πρωθυπουργό Νίκολα Γκρουέφσκυ θα μεταβούν στην Αγία Πετρούπολη και στο πλαίσιο οικονομικού φόρουμ θα υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και «Μακεδονίας», προκειμένου να συμπεριληφθεί η χώρα στο South Stream.
Σύμφωνα με τον κ. Ζόραν Στάβρεσκυ οι κυβερνήσεις των δύο χωρών έχουν συμφωνήσει επί του τελικού κειμένου και με την υλοποίησή της θα υπάρξουν πολλαπλά οφέλη για τη χώρα του, καθώς και ενεργειακή επάρκεια.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στην Π.Γ.Δ.Μ. το διυλιστήριο της χώρας «ΟΚΤΑ» ελέγχεται από τα «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ» και προμηθεύεται την Α΄ ύλη μέσω αγωγού από τη Θεσσαλονίκη.

4. ΚΙΝΑ
Α) Η προσπάθεια της Κίνας να συνδυάσει την βιομηχανική ανάπτυξη με την παραδοσιακή αγροτική της παραγωγή, μέσω της διαχείρισης των ποταμών της, είναι σχέδιο του Mao Zedong από το 1952 και συνίσταται στην συνεχιζόμενη κατασκευή του φράγματος στον Jang-ce που άρχισε το 2002 με προϋπολογισμό 62 δις δολάρια και με κόστος την απομάκρυνση 350.000 αγροτών κυρίως.
Το έργο αυτό υπαγορεύθηκε κυρίως από τις ανάγκες της Κινέζικης βιομηχανίας και χαρακτηρίζει το ρόλο του νερού στη σύγχρονη Κινέζικη Γεωπολιτική.
Το 1/10 του νερού 44,8 δις κ.μ. από το συγκεκριμένο φράγμα θα διανέμεται για την αγροτική ανάπτυξη και για άλλες χρήσεις στις κεντρικές και παράκτιες κινέζικες επαρχίες και θα αποτελέσει το κλειδί για την περαιτέρω ανάπτυξη των βιομηχανιών και της αγροτικής παραγωγής στις βόρειες επαρχίες.
Β) Τα προβλήματα στις Κινεζικές τράπεζες από την ξαφνική έλλειψη ρευστότητας που παρουσιάστηκε τις τελευταίες τρεις εβδομάδες είχαν αιτία τα επιτόκια των δανείων που οι τράπεζες οριοθέτησαν στο υψηλότερο επίπεδο από το 2011 με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν οικονομική αστάθεια. Πριν δύο χρόνια μία τράπεζα είχε μη πληρωτέα δάνεια επισήμως, αν και φήμες έλεγαν ότι υπήρχαν πολλά τέτοια δάνεια σε πολλές τράπεζες.
Σήμερα ο κίνδυνος από μη εξυπηρετούμενα δάνεια (τραπεζικές απαιτήσεις) είναι η κύρια πρόκληση για την κυβέρνηση στα πλαίσια της αναθεώρησης της οικονομίας. Αναμένεται δε να θεσπίσει αυστηρότερα μέτρα για την πιστωτική επέκταση.

5. ΕΛΛΑΣ – ΑΙΓΥΠΤΟΣ
Μετά την αποδοχή της πρόσκλησης για επίσκεψη στην Ελλάδα από τον Υπουργό Εξωτερικών της Αιγύπτου, που έγινε από τον κ. Αβραμόπουλο, δηλώθηκε από τον Αιγύπτιο πρέσβη στην Αθήνα κ. Tarek Adel στην ALAHRAM ότι πρόκειται να υπογραφούν συμφωνίες ως κάτωθι:
-Μνημόνιο συνεργασίας λιμένων
-Διμερής συμφωνία άρσης θεωρήσεων σε διπλωματικά και υπηρεσιακά διαβατήρια
-Μνημόνιο συνεργασίας επί Ευρωπαϊκών θεμάτων
-Συνεργασία για προστασία αρχαιολογικών θησαυρών
-Αναβίωση Ελληνο-αιγυπτιακού Συμβουλίου
Επίσης ανέφερε ότι η Ελλάδα στοχεύει να διοχετεύσει 1 δις ευρώ σε επενδύσεις στην Αίγυπτο και επεσήμανε τη σπουδαιότητα του εμπορικού ισοζυγίου που έφθασε τα 800 εκατ. ευρώ το 2012.

6. ΤΟΥΡΚΙΑ
Α) Σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Οικογενειακών και Κοινωνικών Πολιτικών της χώρας το 1/3 των Τούρκων, δηλαδή 22,6 εκατ. είναι άποροι.
Β) Λόγω των ταραχών στην Τουρκία καταγράφονται μεγάλες απώλειες στον τουριστικό τομέα. Τα κρουαζιερόπλοια αλλάζουν πορεία και αποφεύγουν τα τουρκικά λιμάνια, ενώ παρατηρούνται και πολλές ακυρώσεις για διαμονή.
Οικονομικοί παρατηρητές εκτιμούν ότι η Τουρκία δε θα φθάσει τον στόχο των εσόδων 25 δις δολάρια από τον Τουρισμό.
Γ) Ο Τούρκος υπουργός ενέργειας Taner Yildiz δήλωσε ότι στα πλαίσια του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που περιλαμβάνει και την Turkish Petroleum Corporation (TPAO) δεν εκδηλώθηκε κανένα ενδιαφέρον από ξένη εταιρία.
Δ) Στα ύψη το κόστος δανεισμού της Τουρκικής Δημοκρατίας, καθώς και τα ασφάλιστρα κινδύνου (CDS), λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας.
Ήδη οι κεφαλαιακές εκροές εκτιμήθηκαν στα 8 δις δολάρια τις δύο τελευταίες εβδομάδες.
Ε) Σύμφωνα με το περιοδικό Europolitique η Ουάσιγκτον δεν θέλει στην παρούσα φάση να συμμετάσχει η Τουρκία στις διαπραγματεύσεις για τη Συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ Ε.Ε. και Η.Π.Α.
Σημειώνεται ότι η Τουρκία έχει συνάψει τελωνειακή ένωση με την Ε.Ε. από το 1995, αλλά δεν έχει προχωρήσει σε συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών με τις ΗΠΑ.
ΣΤ) Ο τούρκος ακαδημαϊκός AΗMET KASIM HAN ειδικός σε θέματα ενέργειας, δήλωσε στην Ισραηλινή εφημερίδα SARON UDASIN ότι «το βασικότερο σημείο έγκειται στο δυνητικά κομβικό ρόλο που είναι σε θέση να διαδραματίσει το ΙΣΡΑΗΛ ως προς την αποκλιμάκωση της διογκούμενης έντασης ανάμεσα στην Τουρκία και την Κυπριακή Δημοκρατία δια της ανάληψης καθηκόντων ‘εχέμυθου μεσολαβητή’ σε μία ειδική επιτροπή για τον καθορισμό της κατανομής των προσόδων από πωλήσεις Φ.Α.»

7. ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Στο χαμηλό 20 ετών βρίσκονται οι πωλήσεις αυτοκινήτων το τελευταίο δίμηνο στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συνέπεια να παρατηρείται μείωση της αξίας των μετοχών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Εκτιμάται ότι η ύφεση έπαιξε πρωταρχικό ρόλο στη μείωση κατά 6,5% στην πώληση αυτοκινήτων για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα.
Βέβαια κατά μία άλλη εκδοχή η εκτίναξη του ευρώ και η παραμονή του σ’ αυτό το επίπεδο είναι αιτία καθήλωσης των ευρωπαϊκών προϊόντων. Ωστόσο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι με το νόμισμα σε υψηλό επίπεδο γίνονται φθηνές αγορές πρώτων υλών και ενέργειας.

8. ΣΧΕΣΕΙΣ ΗΠΑ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
Η Γερμανία που βρίσκεται στην καρδιά της Ευρώπης είναι αναγκασμένη να δημιουργεί μία πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική.
Κατ’ αρχήν θα πρέπει να ισορροπεί μεταξύ των συμμάχων της στο ΝΑΤΟ όπου πολλές φορές οι ΗΠΑ είναι αντίθετες στην πολιτική του Βερολίνου να είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του ρώσικου φυσικού αερίου.
Αυτό προκαλεί πολλές φορές τριγμούς στις σχέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας αλλά και οι δύο χώρες ενδιαφέρονται να αναπτύξουν τις οικονομικές σχέσεις.
Στις 18/6/2013 ο Πρόεδρος ΟΜΠΑΜΑ επισκέφθηκε για πρώτη φορά ως πρόεδρος τη Γερμανία και αυτό πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα, καθόσον οι δύο χώρες πρόκειται να δημιουργήσουν μία συμφωνία ελεύθερου εμπορίου.
Σχόλιο: α)Είναι σαφές ότι μετά την αυτάρκεια των ΗΠΑ που προήλθε από την εκμετάλλευση φυσικού αερίου που βρίσκεται στα σχιστολιθικά πετρώματα, το φυσικό αέριο που διατίθετο στις ΗΠΑ από Αμερικάνικες εταιρίες κατά τεκμήριο πρέπει να κατευθυνθεί σε άλλες αγορές.
β)Η δε πολιτική της Ρωσίας να μειώσει την τιμή του φυσικού αερίου στη Δυτική Ευρώπη μειώνει το κόστος της ενέργειας στην παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων και τα καθιστά λίαν ανταγωνιστικά.

ΛΟΙΠΑ ΘΕΜΑΤΑ
1. ΦΡΑΓΜΑ ΑΙΘΙΟΠΙΑΣ
Α) Η Αιθιοπία από το τέλος Μαϊου άρχισε να εκτρέπει τα νερά του Γαλάζιου Νείλου προκειμένου να συνεχισθεί η κατασκευή του «Μεγάλου Αιθιοπικού Φράγματος» «Grand Ethiopian Renaissance Dam».
Το φράγμα σύμφωνα με τα σχέδια θα αποδίδει 6.000 M.W. θα είναι ένα από τα 10 μεγαλύτερα φράγματα του κόσμου και εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο το 2017 και θα δεσμεύει 74 δις κ.μ.
Παρά το γεγονός ότι ο Νείλος έχει το μεγαλύτερο μήκος ποταμού στον κόσμο, η χωρητικότητά του (85 δις κ.μ.) δεν είναι μέτρο για σύγκριση όταν ο Μισσισιπής έχει χωρητικότητα 500 δις κ.μ. ετησίως.
Η Αιγυπτιακή κυβέρνηση πρόκειται να αποστείλει τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Μοχάμεντ Καμελ Αμρ στην ADDIS ABABA προκειμένου να θέσει το θέμα επιτακτικά για το φράγμα που ήδη έχει επιπτώσεις στην Αίγυπτο και θα τεθεί ως βασικό θέμα επιβίωσης της χώρας «no Nile no Egypt».
Παρόλ΄ αυτά η στρατιωτική επιχείρηση των Αιγυπτίων κατά της Αιθιοπίας θεωρείται περιορισμένων δυνατοτήτων.

Β) ΑΙΓΥΠΤΟΣ ΚΑΙ ΑΙΘΙΟΠΙΑ πρόκειται να προχωρήσουν σε συνομιλίες για το σχεδιαζόμενο φράγμα στο Νείλο ανέφερε το πρακτορείο Middle East στις 18/6/2013. Επίσης ανέφερε ότι ο Αιγύπτιος Υπουργός Εξωτερικών Mohamed Kamel Amr δήλωσε ότι: «Η Αίγυπτος θα χρειαζόταν τη βοήθεια του Σουδάν εάν ήθελε να έχει μία πραγματική ευκαιρία να καταστρέψει το project του φράγματος στο Γαλάζιο Νείλο.

2. ΦΙΛΙΠΠΙΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑΪΒΑΝ προχώρησαν σε προκαταρκτική συμφωνία να μην ασκούν βία σε περιοχές ψαρέματος και συμφώνησαν να την μοιραστούν. Η ένταση μεταξύ των δύο χωρών άρχισε όταν κατά τον μήνα Μάιο εννέα ταϊβανέζοι ψαράδες σκοτώθηκαν από την φιλιππινέζικη ακτοφυλακή σε περιοχή της νότιας Κινέζικης Θάλασσας.

ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΙΣΜΕ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Α. ΖΑΚΟΝΤΙΝΟΣ

 

Share this: