Τις έντονες αντιδράσεις μελών των πρώτων Ελληνικών πληρωμάτων F-4E «Phantom II» έχει προκαλέσει άρθρο του κ. Ευάνθη Χατζηβασιλείου-καθηγητή στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών με τίτλο «Ο Αττίλας ΙΙ και η στάση της Ελλάδας», την 8/3/2020 στην εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ».

Στο άρθρο του, ο καθηγητής καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα παραληφθέντα τον Απρίλιο του ’74 υπερσύγχρονα αεροσκάφη F-4E «Phantom II», «… δεν είχαν μεγαλύτερη ακτίνα δράσης σε σύγκριση με τα παλαιότερα αεροσκάφη. Δεν μπορούσαν να εκτελέσουν επιχειρήσεις αεροπορικής υποστήριξης στην Κύπρο … και … το ελληνικό αεροπλάνο που θα φαινόταν στον κυπριακό ουρανό εκείνες τις ημέρες, θα έφευγε κατόπιν για τη Συρία για να παραδοθεί εκεί, και δεν θα επέστρεφε για να μετρήσει στον συσχετισμό δυνάμεων Ελλάδας-Τουρκίας».

Απάντηση στους ισχυρισμούς του αρθρογράφου, έδωσε ο Πτέραρχος (Ι)ε.α. Γεώργιος ΣκαρλάτοςΕπίτιμος Υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ και μέλος πληρώματος της μιας εκ των δύο τετράδων των εν λόγω αεροσκαφών που μεταστάθμευσαν στην Α/Β Ηρακλείου τον Ιούλιο του ’74, με την κατωτέρω επιστολή του προς τον Διευθυντή της εφημερίδας:

«Κύριε διευθυντά,                                                                                              

Ως κυβερνήτης και Εκπαιδευτής Αέρος των αεροσκαφών Phantoms επί σειράν ετών, και έχοντας πετάξει μαζί τους περισσότερες από 1.500 ώρες, ενθουσιάστηκα όταν είδα την επιβλητική φωτογραφία τους στην κορυφή της σελίδας 26, του κυριακάτικου φύλλου της «Καθημερινής» στις 8 Μαρτίου.

Ειδικότερα, ο τίτλος του ολοσέλιδου άρθρου, σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή φωτογραφία, με προδιέθεσε θετικά για να αναγνώσω το περιεχόμενο του αρθρογράφου καθηγητή, ελπίζοντας πως, ως επιστήμονας,  θα είχε καταγράψει ενδιαφέρουσες ιστορικές αλήθειες.

Ατυχώς, διαψεύστηκα και απογοητεύτηκα πολύ γρήγορα όταν διαπίστωσα πως ο κ. καθηγητής, με τη βεβαιότητα «ειδικού αεροπόρου δοκιμαστή», βασίζει την όλη του επιχειρηματολογία, για τη μη στρατιωτική αντίδραση της Ελλάδας στην Κύπρο κατά τη διάρκεια του Αττίλα ΙΙ, κυρίως στο γεγονός ότι η ακτίνα δράσεως των Phantoms δεν επέτρεπε να επιχειρήσουν στη Μεγαλόνησο και εάν τελικά χρησιμοποιούντο θα κατέληγαν στη… Συρία.

Πέραν αυτής της ανακρίβειας ο κ. καθηγητής, προκειμένου να ενισχύσει την άποψή του, προβαίνει  και σε έμμεσο bullying ισχυριζόμενος πως οι οποιεσδήποτε αντίθετες φωνές για την ακτίνα δράσεως των  Phantoms προέρχονται αποκλειστικά από… ακροδεξιά στοιχεία.

Λυπάμαι για τα ολισθήματα αυτά του κ. καθηγητή, ο οποίος ευκόλως θα τα είχε αποφύγει εάν είχε φροντίσει να πληροφορηθεί από τα δέκα πληρώματα των Phantoms, που στο πλαίσιο του Αττίλα Ι, ευρέθησαν την πρωία της 22ας Ιουλίου 1974 στο α/μ του Ηρακλείου προκειμένου να επιχειρήσουν στην Κύπρο, πως ΟΥΔΕΙΣ είχε σχεδιάσει την αποστολή με προσγείωση στη… Συρία!!!  Αντιθέτως όλοι είχαμε σχεδιάσει την προσβολή στην Κύπρο με παραμονή άνωθεν της νήσου πέντε έως επτά λεπτά και επιστροφή στο Ηράκλειο!!!

Υπενθυμίζω πως σε σχετική ερώτηση για τη μη χρησιμοποίηση των Phantoms η τότε ηγεσία της Π.Α. (η ίδια και στον Αττίλα ΙΙ) ουδέποτε επικαλέστηκε  σαν δικαιολογία τη μικρά ακτίνα δράσεως αλλά, απολογητικά, είχε ισχυριστεί πως η Μοίρα των Phantoms δεν είχε υποστεί την προβλεπόμενη αξιολόγηση και ως εκ τούτου δεν ήταν… τυπικά ετοιμοπόλεμη. Αποσπάσματα της όλης σχετικής αλληλογραφίας με την εφημερίδα «Το Βήμα», τον Αύγουστο του 2000, όπου περιέχονται οι απαντήσεις της τότε ηγεσίας καθώς και η εύλογη αντίδραση του τότε διοικητού και των δύο αξιωματικών επιχειρήσεων της Μοίρας για αυτές τις απαντήσεις, που αλλοίωναν την πραγματικότητα και έθιγαν το κύρος και το ηθικό του προσωπικού, έχουν συγκεντρωθεί, με επιμέλεια και εμπεριστατωμένες αναλύσεις, στο ιστορικής αξίας βιβλίο με τίτλο «Παρακαταθήκες Αετών» που κυκλοφόρησε ο εμβληματικός πτέραρχος (Ι) ε.α. Παναγιώτης Μπαλές το 2012. Τέλος, και για οποιονδήποτε  κακόπιστο, υπάρχουν και τα επίσημα εγχειρίδια του κατασκευαστή των αεροσκαφών που αποδεικνύουν πως οι επιχειρήσεις στην Κύπρο από την Κρήτη με Phantoms μπορούσαν –και μπορούν– να εκτελεστούν με απόλυτη επιτυχία και χωρίς ιδιαίτερο ρίσκο!»«